Satış Teklifi Nedir? Nasıl Hazırlanır?

Satış teklifi, firmaların üzerinde hassasiyetle durduğu işlemlerden biridir. Hem kendisi hem de müşteri için en avantajlı fiyatı vermek, rakiplerinin bir adım önünde olmak her zaman önemlidir. Etkili bir satış ve müşteri memnuniyeti istiyorsanız, satış teklifinizi kapsamlı hazırlamalı, müşterinizi detaylıca bilgilendirmelisiniz. Doğru bir şekilde hazırladığınız teklif ile olumsuz görünen durumu lehinize çevirebilir, gelecekte daha çok iş alma kapısını açabilirsiniz. Kurumsal kimliğiniz, işletmenizin imajı için satış teklifi nasıl hazırlamanız gerektiğini bu yazımızda bulabilirsiniz.

Satış Teklifi Nedir?

Firmaların, şirketlerin satış işlemi yapmadan önce ürün, hizmet fiyatını/fiyatlarını müşteriyle paylaştığı belgeye satış teklifi denmektedir. Antetli kağıda yazıldığı, firmanın kaşe ve mührünü taşıdığından resmi belge sıfatındadır. Belgenin şekli, niteliği, kapsamı farklı olsa da genel olarak benzer bilgileri içermektedir. Belgede; müşteri bilgileri, satılacak ürün/hizmet adeti, türü, talep edilen ücret, fiyatın geçerlilik tarihi yer almaktadır.

Belge, tek sayfadan oluşabileceği gibi birden fazla sayfayı da içerebilir. Örneğin masa ve sandalye üreticisi/satıcısıysanız teklifte bu ürünlerin renk, model, nitelik ve sayılarına göre farklı fiyatları bir sayfada sunabilirsiniz. Reklamcılık gibi birçok hizmeti bünyenizde barındırıyorsanız, işin mahiyetine göre farklı senaryoları içeren fiyat bilgilerini birkaç sayfada sunabilirsiniz.

Satış Teklifi Nasıl Hazırlanır?

Bazı firmalar için satış teklifi angarya, önemsiz bir iş gibi gelebilir. Üstün körü, detaya kaçılmadan hazırlanan teklif  olası bir işin baştan kaybedilmesine yol açabilir. Reklam ve iletişimin gücü ve etkisine inanan şirketler ise bu durumu fırsata çevirip, potansiyel müşterileri, aktif müşteri olarak kazanıyorlar. Detaylı bir satış teklifinde şu bilgiler yer almalıdır;

  1. Müşteri bilgileri; belgede müşterinin adı, soyadı veya ticari unvanını belirtmeniz onları ciddiye aldığınızı gösterir.
  2. Satıcı firma bilgileri; sunduğunuz belgede basılı veya kaşe baskı olarak firma bilgileriniz olmalıdır. Firma bilgileriniz hem kurumsal kimliğinizi gösterir hem de bir nevi reklamınızı sağlar.
  3. Teklif tarihi; belgede mutlaka tarih belirtmelisiniz. Teklif tarihiyle birlikte geçerlilik süresini de belirtmeyi unutmayınız. Böylece müşteriye karar vermesi için belirli bir süre vermiş olursunuz.
  4. Ara toplam ve KDV dahil toplam tutar; ürün/hizmet fiyatlarını KDV’li/KDV’siz olarak ayrı ayrı belirtiyorsunuz.
  5. Hizmet ya da ürünün cinsi, birim fiyatı, miktarı ve KDV bilgisi; Müşterinin talep ettiği ürün/hizmet bilgilerini detaylı şekilde belgede gösterin.

Satış Teklifinde Nelere Dikkat Etmelisiniz?

  1. Teklifi mutlaka müşteriyle ön görüşme yaptıktan sonra hazırlayınız. Müşterinizi dikkatli dinleyip, neye ihtiyacı olduğunu, neleri talep ettiğini anlamaya çalışın.
  2. Teklifiniz müşterinin talep ve ihtiyaçlarını karşılamalıdır. Hedefiniz sadece karlı bir iş olmasın, müşterinizi size bağlayacak özel bir teklif sunmak olsun. Muhatabınızın kim olduğunu belgede açıkça gösterirseniz, ihtiyaçlarına uygun özel çözümler sunarsanız, müşteriniz kendini özel hissedecektir.
  3. Fiyat bilgisi sunarken sadece müşterinin talep ettiğiyle sınırlı kalmasın. Ürün/hizmetlerin niteliği ve kapsamına göre farklı fiyat seçeneklerini de ekleyin.
  4. Belgeye, ürün/hizmetin sağlayacağı yararları ekleyerek, kendinize göre kişiselleştirebilirsiniz.

Satış Teklifini Nasıl Takip Edebilirsiniz?

Satış teklifini hazırlayıp, ilgili firmaya vermekle işiniz bitmiyor. Verdiğiniz teklif sonucunu takip etmeniz gerekiyor. Özellikle KOBİ’lere verdiğiniz teklifleri sıkı takip etmeniz gerekiyor. Bu işletmeler satın alma süreçlerini takip etmeleri için bir personel çalıştırmadıkları için teklif gözden kaçmış olabilir. Bu durumda periyodik olarak ilgili birimi/kişiyi arayıp iletişim halinde olmanız gerekiyor. İletişim kurmak isterken, sık sık arayıp müşteriyi baskı altında tutmaktan kaçınmanız gerekiyor. Olası bir işi bozmak yerine, gerekli hatırlatmaları yapıp, sabırla beklemeniz en doğrusudur.

Bazı müşteriler sözlü olarak geri dönüş yapabiliyorlar. Bu gibi durumlarda işi resmiyete dökmek adına yazılı geri dönüşleri talep etmeyi ihmal etmeyiniz. Gerekli durumlarda teklifinizi revize etmeniz gerekebilir. Teklifinizi revize ederken satış teklifinde piyasanın altında fiyat vermemeye, kar oranınızı korumaya dikkat etmelisiniz.

Satış Teklifinizi Takip Ederken Yazılım Kullanabilirsiniz?

Bilişim ve yazılım teknolojinin büyük gelişimi, firmalara satış teklifi hazırlamalarında büyük kolaylıklar sağlıyor. Özel olarak hazırlanan yazılım programıyla, satış teklifi hazırlayabilir, takibini yapabilir, teklifi satışa dönüştürebilirsiniz. Ayrıca tahsilatını da kolaylıkla takip edebilirsiniz.

Diğer yazılarımız için blog sayfamızı ziyaret edebilirsiniz.