Elektronik ortamda düzenlenen ve yine elektronik ortamda alıcıya gönderilen belge türüdür. Matbu irsaliye yerine daha kullanışlı ve pratik. Her yıl kesilen ağaçlardan yüzbinlerce eksilmesine katkı sağlar. E-irsaliye kullanımıyla beraber bilgilerin korunumu ve geriye dönük arşiv kontrolleri daha kolay hale gelmiştir. E-irsaliye 10 yıla kadar dijital ortamda saklanabilir. Sevk irsaliyesi için bu durum pek de söz konusu olmayabilir. Sisteme kayıtlı olup e-irsaliye uygulamasına başlayacaklar için e-irsaliye hakkında önemli bilgileri hazırladık. E-irsaliye nedir? Avantajları nelerdir? İrsaliye hakkında tüm detayları derledik.
E-İrsaliye Nedir?
Tanıma irsaliyeyi açıklayarak başlayabiliriz. İrsaliye, satıcı tarafından herhangi bir malın satış işlemleri tamamlanması ardından satıcının elde ettiği bedel tutarını gösteren belgedir. Satıcının mal hareketleri için de sevk irsaliyesi kullanımı bulunuyordu. Mal hareketlerinin düzenli bir şekilde izlenebilmesi amaçlanıyordu. Sevk irsaliyesi kullanımı yerine de yeni yasayla beraber e-irsaliye kullanımı zorunlu hale getirildi.
E-irsaliye işlemleri matbu irsaliye işlemleri gibidir. Düzenleme, iletim, alım, yanıtlama, saklama ve görüntüleme gibi işlemlerin tamamının dijital ortamda gerçekleşmesini sağlayan uygulamadır. Kullanımı oldukça kolay ve daha hızlıdır. E-irsaliye kullanımıyla işlemler daha pratik ve hızlı iletim avantajı bulunur. Bu sayede her iki taraf için zaman kaybı da yaşanmaz.
E-İrsaliye Kullanımı Zorunlu mudur?
Yasaya göre e-irsaliye kullanım zorunluluğu getirilmiştir. Başkanlığın izin verdiği entegratörlere başvurarak izin alınması gerektiği ve izin neticesinde başvuru işlemlerinin sağlanabileceği de ilgili yasanın maddelerinde belirtilir. Zorunluğu olduğu kısımla alakalı olan yer ise 487 SIRA NOLU VERGİ USUL KANUNU GENEL TEBLİĞİ (Elektronik irsaliye (e-irsaliye) Madde 3 – (5)) kısmında geçer:
“(5) Elektronik İrsaliyenin Düzenlenmesi ve İletilmesi: Elektronik İrsaliyenin www.efatura.gov.tr internet adresinde yayımlanan ve e-İrsaliye Uygulamasına ilişkin teknik kılavuzlarda yer alan format ve standartlara göre elektronik ortamda, elektronik sertifika ile imzalanarak düzenlenmesi, alıcısına iletilmesi, muhafaza ve ibraz edilmesi esastır.
e-İrsaliyenin, bu Tebliğde belirlenen usul ve esaslara uygun olarak düzenlenmesi, gönderme veya alma işlemlerinin de Başkanlık tarafından oluşturulan e-İrsaliye Uygulaması aracılığı ile gerçekleştirilmesi zorunludur.”
Kullanım zorunluğu ise EPDK’dan lisans alan tüm lisans sahibi şirketleri, bayileri vb. kuruluşları kapsamaktadır. EPDK’dan lisans sahibi olan şirketlerinse Özel Tüketim Vergisi Kanunu’nda yer alan listedeki malların faaliyetlerinden sorumlu olması e-irsaliyede zorunlu kullanımı getirmektedir.
E-İrsaliye Başvuru İşlemleri
E-irsaliye başvurusu yapabilmek için öncelikle e-fatura sistemine kayıtlı olunması gerekmektedir. E-fatura sisteminde kaydı bulunan tüm kullanıcılar e-irsaliye başvuru işlemlerini başlatıp, uygulamayı kullanmaya başlayabilir. E-fatura sisteminde kaydı bulunanlar için birden fazla elektronik irsaliye başvuru yöntemi bulunur. Bunlar:
– Başkanlık izni almış entegratör kişi veya firmalar üzerinden başvuru yapılabilir.
– GİB Portalı kullanılarak uygulamaya katılım sağlanabilir. Elektronik imza ya da diğer yöntemlerle başvuru yapılabilir.
E-İrsaliye Kullanım Avantajları Nelerdir?
En başta doğa dostu bir irsaliye kullanımı söz konusudur. Kağıt yerine elektronik ortam aracılığı ile irsaliye kullanmak binlerce ağacın kesilmesini önleyecektir. E-irsaliye kullanarak geriye dönük e-irsaliyelerinize de erişebilirsiniz. Kayıtlar elektronik ortamda muhafaza edilir. Bilgiler anında alıcıya ulaşır ve alıcı ile satıcı arasında hızlı anlaşma sağlanır.
E-İrsaliye kullanımının özellikle satıcılara sağladığı avantajlar oldukça fazladır:
– Hızlı ve pratik çözümdür.
– Mobil uygulama ile masa başına gerek kalmadan işlem yapılabilir.
– Kağıt, baskı ve arşivleme masrafından kurtulursunuz.
E-İrsaliyede Bulunması Gereken Zorunlu Bilgiler
SATICI;
– E-irsaliye düzenlenme tarihi
– E-irsaliye belge numarası
– Ad ve soyadı
– Vergi dairesi ve vergi kimlik numarası
– Ticaret unvanı ve adresi
MÜŞTERİ/ALICI;
– Ad ve soyadı
– Ticaret unvanı ve adresi (işyeri veya mal teslim adresi)
– Malın fiili sevk tarihi
– Malı taşıyan aracın bilgileri
– Şoförün TCKN ve diğer bilgileri
– Lojistik firmanın bilgileri
Gerektiğinde başkanlık, ek bilgiler de talep edebilir.
E-İrsaliye Hakkında Diğer Önemli Bilgiler
E-İrsaliye uygulaması hem satıcılara hem de alıcılara kolaylık sağlamıştır. Ticari anlaşmalar daha hızlı gerçekleşir. Ret/onay süreçleri hızlanır. Bu da iş süreçlerinde çevikliği artırır.